موتور جت از موتورهای حرارتی نوع درون سوز میباشد. که دارای 2 سکشن سرد و گرم میباشد که سکشن سرد آن شامل قطعات دهانه ی ورودی و کمپرسور میباشد و سکشن داغ آن شامل محفظه احتراق و توربین و جت پایپ و جت نازل میباشد . که در اکثر موتورهای جت دیده میشود . موتورهاي جت به دو گروه تقسيم مي شوند :

گروه اول شامل موتور رم جت و پالس جت و موتور راکت می باشد و گروه دوم شامل موتورهای توربینی و توربو رم جت و توربو راکت و توربو پراپ وتوربو فن میباشد . هر کدام از موتورها و قطعات آنها انواع مختلفی دارند همچنین هر کدام از قطعاتی که نام برده شد دارای اجزای مختلفی میباشند ؛ مثلا تورببن دارای ردیف تیغه های ثابت و ردیف تیغه های چرخان و دیسکهای توربین و شفت و یاتاقان میباشد. كه طراحي و ساخت اينگونه قطعات توسط مهندسين ساخت و توليد انجام ميشود.

مهمترین تکنیکهایی که برای ساخت قطعات موتور جت به کار میبرن عبارتن از : روش آهنگری که شفت و دیسک کمپرسورو توربین و چرخ دنده ها و تیغه های کمپرسور و توربین و....... را میتوان نام برد.روش ریخته گری نیز وجود دارد که برای این کار از روش های سنتریسپان کستینگ و دای کستینگ(ريخته گري حديده أي) استفاده میشود . که پوسته کمپرسور به این روش ساخته میشود.

روش دیگر جوشکاری است که جوشکاری الکتریکی کاربرد زیادی دارد که از انواع مختلفی مانند جوشكاري: 1- آرگون 2- خال جوش و......... امکان پذیز است.

روش های دیگر تراشکاری و فایبرکیشن یا سرهم بندی که همان سوار کردن قطعات ساخته شده روی هم میباشدو تجهیزات یا وسایلی که برای تعمیراينگونه موتورها استفاده ميشود شامل آچار های ترک و رینگی و بکس و تخت و شتر گلو و چکش و انبردست و ملت و سیم چین و. پیچ گوشتی و دم باریک وماشين مته و دستگاه برش وقلاویز و حدیده و سوهان و...... ميباشند.

گردآوري شده توسط: م . شيربازو